fredag 11 februari 2011

Ajas valpar är födda!

Igår kväll, den 10 februari kl. 18.55 föddes den första valpen och kl. 00.30 kom den tionde och sista. Valpningen gick bra och alla valpar är vid god vigör. Aja suckade belåtet då allt var klart och hon är en mycket säker moder. Trygg som om hon inte gjort annat än fött valpar. Hon verkar ha total tillit till sig själv och även till mig. Jag suckar också av vällust. Det är underbart att vara med om.
Valparna finner sig väl till rätta och de har bra vikt allihop. De väger mellan 400 och 500 gram och ser jämna ut så här i starten.
Medan Aja förberedde valpningen genom att härsa hela dagen så ökade vinden utanför valpstugan och snöovädret tilltog vartefter valparna kom. Jag blev inte störd för jag var helt upptagen av viktigare saker och i stugan var det varmt och tyst. Värre för Yngve som fick pölsa mellan husen för att hålla koll på hur vi skötte oss. Han bistod med service utöver ett vakande öga.
Jag är tacksam över att allt gick så bra och att vi inte blev tvungna att söka hjälp utifrån. Vi hade nog inte kunnat tagit oss till något djursjukhus i snöyran.
Under det här dygnet har vädret skapat trafikkaos i östra Sverige.

3 kommentarer:

  1. Så bra at det ikke ble behov for assistanse fra veterinær. Men det var vel strengt tatt din egen fortjeneste Annica. Du fikk valpen som satt fast ut selv!

    SvaraRadera
  2. Grattis till alla småtassar!! Pussa Aja noch alla hennes små från mig... //Susanne

    SvaraRadera
  3. Gratulerer Annica og Claes med 10 flotte valper.
    Vi følger spent med dere!

    Hilsen
    Elisabeth, Ingvild og Civa

    SvaraRadera